IKB kritisch over onderzoek

Voedingsproducten met het Ik Kies Bewust-logo zouden nauwelijks de aandacht trekken van de gemiddelde consument. De stichting Ik Kies Bewust (IKB) hekelt deze conclusie van onderzoeksinstituut LEI, meldt Distrifood.

Het LEI constateerde dat het Ik Kies Bewust (IKB)-logo geen effecten heeft op het aankoopgedrag op korte termijn. Volgens stichting IKB heeft het aan de Wageningen Universiteit verbonden instituut ‘het aankoopgedrag gemeten vanaf het moment dat het product het IKB-logo mag dragen, niet het moment waarop dit logo ook echt op de verpakking staat’. Dit terwijl het vaak meer dan vier weken duurt voor verpakkingen zijn aangepast en oude voorraden op zijn.

“De cijfers van het LEI zeggen dus in feite nog niet hoeveel mensen daadwerkelijk reageren op het logo”, aldus Annelieke Dijkstra van de stichting IKB. Wél blijkt dat het logo effecten heeft op de lange termijn, maar deze worden niet gemeld in het persbericht, stelt Dijkstra.

“In alle vier de onderzochte productgroepen is het marktaandeel van de producten met IKB-logo juist gestegen. Deze resultaten passen bij de resultaten van het onderzoek van de Vrije Universiteit dat in april 2010 is gepubliceerd in Public Health Nutrition”, zegt Dijkstra. “Consumenten in supermarkten die toen aangaven meer op het logo letten, kochten ook daadwerkelijk meer producten met hetzelfde logo. Dat is precies wat de stichting Ik Kies Bewust wil bereiken. De bewustwording op lange termijn en het duurzaam veranderen van het aankoopgedrag.”

Eerder: Consument kiest niet voor Ik Kies Bewust

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!