'We zijn verder dan Tesco en Walmart'

Supermarktketen Albert Heijn heeft een nieuw bestel- en distributiesysteem ingevoerd. Met dit volautomatische centrale ordersysteem denkt AH jaarlijks 42 miljoen euro aan personeelskosten te besparen. “Met ons zelfgebouwde centrale bestelsysteem zijn we verder dan Tesco en Walmart”, zegt Peter van Kralingen in een interview met het Financieele Dagblad.

Van Kralingen is binnen Albert Heijn verantwoordelijk voor het distributieproces. Het systeem is nu ingevoerd in het regionale distributiesysteem in Pijnacker. “Als het vlekkeloos verloopt, zal het systeem uitgebreid worden naar andere distributiecentra”, aldus Van Kralingen. Rondom het bestellen en verzamelen van de order komt geen mensenhand meer te pas. Het hoofdkantoor bepaalt welke artikelen een vestiging geleverd krijgt en waar die moeten komen te liggen. De real-time kassagegevens per vestiging liggen aan de basis van dit systeem.

Daarnaast laat het systeem haar ordergrootte per product en per filiaal beïnvloeden door informatie van het KNMI. Deze weersvoorspelling heeft gemiddeld voor vijf procent invloed op het orderpakket per vestiging. Volgens Van Kralingen zal de automatisering van distributie steeds verder toenemen. “We hebben die ook hard nodig om de groei in het assortiment en ook in het aantal colli op te vangen. Voorlopig verwacht ik dat we nog wel mensen kunnen vinden om hier te werken, maar op de langere termijn denk ik dat we door de vergrijzing meer moeite zullen hebben om aan personeel te komen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!