Winkelpersoneel voelt crisis het hardst

Tachtig procent van de werknemers in de retail ondervindt gevolgen van de economische crisis. Dat blijkt uit een onderzoek van Integron onder 4400 werkenden in elf sectoren, waaronder de retail. Met name de werkdruk en de verminderde baanzekerheid spelen daarin een grote rol. Acht procent van de medewerkers in de sector zegt de crisis ook te voelen in de portemonnee.

De tevredenheid binnen de retailsector is daarentegen wel bovengemiddeld hoog. Medewerkers binnen de detailhandel geven een 7,2, tegen een 6,9 voor de laagst scorende sectoren transport en industrie. Vooral over samenwerking binnen het bedrijf, het doel en de verwachtingen van het werk en de direct leidinggevenden zijn de medewerkers te spreken.

De belangrijkste kernverwachtingen van werknemers zijn plezier in het werk en een collegiale sfeer, zo blijkt uit het onderzoek. “Pas als die verwachtingen van werknemers goed zijn ingevuld, kan er sprake zijn van een goede verbinding en daaruit voortvloeiende loyaliteit”, aldus Integron-directeur Stephan van Gelder. “Als het streven naar betrokken werknemers geen loze belofte is, zou het goed zijn als werkgevers invulling van die basisverwachtingen ook contractueel durven vast te leggen. Dan kan er sprake zijn van wederzijdse betrokkenheid.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!