Experts niet te spreken over Oranje-acties

Het grote aantal promoties rond het Nederlands elftal en het WK voetbal in Zuid-Afrika wordt door steeds meer deskundigen bekritiseerd. Dat meldt Zibb op zijn site. Er zijn dit jaar veertien supermarkten die iets extra's doen. Twee jaar geleden waren dat er vier. De experts zijn het met elkaar eens dat de meeste acties onorigineel zijn.

Volgens Martijn Horvath, uitvinder van de leuze 'Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker', lijken alle acties op elkaar. “Gogo’s, Bungels, Sparky’s, toeters, Buddies: het is één grote kakofonie van Oranje-prullaria.” Horvath heeft het idee dat het aantal Oranje-aanbiedingen dit jaar groter is dan ooit. “Iedereen vist echter in dezelfde vijver, omdat men vreselijk bang is om de boot te missen.”

Marketeer Gonnie Spijkstra, deskundige op het gebied van inhaakacties, keurt vooral de massaliteit van de acties af. Daarbij moet een goede reclame volgens haar een wij-gevoel oproepen. “Tijdens een WK gaat heel Nederland voor hetzelfde doel. Maar een actie of commercial moet ook een logische link hebben met het merk. Iedereen kan wel met een gekke Oranje-hoed komen.”

Sport- en sponsorconsultant Frank van den Wall Bake zegt vooral ontevreden te zijn over de hype die ontstaat. “De trend past in moeilijke financiële tijden. Bedrijven willen direct resultaat.” Volgens Van den Wall Bake gaat het veel te vaak over ‘de poppetjes die je krijgt als je ergens tien of vijftien euro besteedt'.  “Ik vind dat heel platvloers, en het getuigt van een waanzinnig gebrek aan creativiteit”, aldus de sportconsultant.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!