Camerabewaking beperkt schade winkeldiefstal

Het aantal winkeldiefstallen in Nederland blijft toenemen. Aan preventie geven winkeliers ieder jaar 290 miljoen uit. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van digitale camerabewaking.

Omdat directe kosten van winkeldiefstal en fraude blijven stijgen, terwijl ook de preventieve uitgaven toenemen, lijkt het alsof de preventieve maatregelen onvoldoende zijn. "Niets is minder waar. De juiste preventieve maatregelen zijn wel degelijk succesvol. Het is alleen zo dat goede preventieve maatregelen in de ene winkel indirect als gevolg hebben dat het probleem zich verplaatst naar 'de buren', die minder goed beveiligd zijn. Daarom lijkt het netto-resultaat tegen te vallen", meent Edwin Beerentemfel, Country Manager van Axis Benelux, leverancier van IP-beveiligingscamera's.

"We zien nu dat meer en meer bedrijven overstappen van analoge op digitale camerabewaking, omdat niet alleen de preventieve werking groter is, maar ook omdat het juridisch beter bruikbare beelden van incidenten oplevert, die ook nog eens eenvoudiger terug te zoeken zijn. De bedrijven die IP-camerabewaking hebben geïnstalleerd melden zonder uitzondering een terugval in de schade door winkeldiefstal en fraude."

Intersport Megastore Roermond besloot in mei vorig jaar een videosurveillancesysteem te installeren om de grote oppervlakte van de winkel beter te kunnen overzien en de mogelijke schade als gevolg van winkeldiefstal te verminderen. Roy van den Bergh, directeur: "De preventieve werking van de camera's was voor ons het belangrijkst. We merken nu dat het aantal gevallen van verdwijning van goederen significant is afgenomen. Toen wij twee jaar geleden deze winkel openden was het best een spannend moment. De economie verslechterde zienderogen en het leek absoluut geen goed moment om een winkel te starten. Door het toepassen van videosurveillance konden we het verlies door diefstal of verdwijning minimaliseren, hetgeen direct positief uitwerkte op onze bottom line."

De inzet van IP-camera's in de detailhandel neemt explosief toe. IDC verwacht dat deze markt van 2009 naar 2013 zelfs verdrievoudigt. De belangrijkste redenen daarvoor zijn de betere inpasbaarheid van de IP-systemen en de betere beeldkwaliteit en daarmee bruikbaarheid en effectiviteit van de beelden. Daarnaast zijn de beelden ook bruikbaar voor andere toepassingen binnen de winkels, zoals het waarnemen van winkelgedrag en looproutes.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!