Landwinkel krijgt steeds meer belangstelling

De formule Landwinkel heeft het afgelopen jaar een omzet geboekt van vijftien tot zestien miljoen euro. Dat meldt AgriHolland op zijn site. De doelstelling de leefbaarheid van het platteland te vergroten en de burger meer te betrekken bij het landschap, de boerderij en haar producten, wakkert de belangstelling steeds meer aan.

Sinds 2006 geeft de coöperatie boerderijen de kans tegen lage kosten lid te worden van de winkelformule en hiermee hun inkomen te versterken. De ambachtelijke boerderij- en streekproducten komen van Nederlandse bodem en vormen de kern van het assortiment van de Landwinkels. Ze zijn traceerbaar, bevatten geen geur-, kleur- en smaakstoffen, zijn deels biologisch en hebben een verhaal. “Het streven is om in elke categorie producten een eigen merk te kunnen leveren. Groei van onze formule draagt ook daaraan bij”, aldus secretaris PieterJan Brandsma.

Brandsma signaleert de toenemende belangstelling voor het concept. "Het aantal leden groeit – wij staan open voor goede ondernemers op goede locaties. De winkel moet wel een link hebben met het agrarische bedrijf”, vertelt hij. “Naast een aantrekkelijk productpakket en een efficiënte distributie is een ander voordeel de landelijke promotie voor de formule. Elke winkel is uniek, maar heeft toch die herkenbaarheid en uitstraling. We zetten sterk in op professionalisering van de ondersteuning, onze achterban en de boerderij- en streekproducten. En stellen ons op als gesprekspartner waar nodig.

Inmiddels zijn 84 boerderijen actief onder de formule. In totaal bestaan er 2.300 ambachtelijke boerderijen in Nederland. Het merendeel van de leden-ondernemers heeft zelf een boerenbedrijf, zo’n veertig procent is melkveehouder/boerenzuivelbereider. De totale afzet van alle boerderijen die rechtstreeks verkopen aan detailhandel, horeca of consument bedroeg vorig jaar 75 miljoen euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!