Google voorspelt koopgedrag

Google denkt koopgedrag steeds nauwkeuriger te kunnen voorspellen. De miljarden zoekacties op de zoekmachine levert patronen op die bedrijven kunnen gebruiken, aldus hoofdeconoom Hal Varian van het Amerikaanse concern. Google komt hiertoe de komende maanden met speciale programma’s voor ondernemers.

Google splitst de zoekvolumes niet alleen uit naar plaats, product of sociologische trend. Het geeft een voorspelling via Google Insights for Search. “Niet wetenschappelijk, maar het helpt je wel de markt sneller te begrijpen- en steeds preciezer”, stelt Varian.

“Deze data kunnen je helpen bij beslissingen. Het is vooral bedoeld om bedrijven meer commerciële mogelijkheden te geven.” Automakers zagen bijvoorbeeld in dat hun verkopen zouden stijgen door de enorme toename van zoekopdrachten naar hybride auto’s en pasten hun voorraden aan.

De onderzoekers van het Amerikaanse concern verfijnen de data met een extra analyse, om in kaart te brengen of het waarschijnlijk is of mensen echt tot aanschaf over gaan. Dat doen ze met bestaande data van werkloosheid, inflatie, huizenverkopen en hotel- of vakantieboekingen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!