Markt en groentezaak verliezen terrein

De afzet in Nederland van groente en fruit verschuift versneld naar supermarkten. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GFK.

Supermarkten realiseren dit jaar een redelijke aandeelgroei. Het aandeel van fruitverkoop via weekmarkten nam het tweede kwartaal af van 10,1 in 2009 naar 8,1 procent. In 2008 lag dit aandeel nog op 10,6 procent. Groentewinkels leverden ruim 1,2 procent marktaandeel in en komen daarmee uit op een aandeel van 4,5 procent. Voor supermarkten steeg het aandeel sinds 2008 van 78 naar 81 procent.

Oorzaak van de daling van de verkoop bij weekmarkten lijkt voor een deel door de relatief warme junimaand te komen. Bij hogere temperaturen hebben consumenten minder trek in het bezoeken van de markt. De koepelorganisatie voor speciaalzaken ADN wijt de daling van het aandeel door het sluiten van winkels. Die trend is al een aantal jaren aan de gang. Wel melden ondernemers een goede zomer, meldt koepel ADN.

Ook de afzet van verse groente van supermarkten is behoorlijk toegenomen. Ten opzichte van 2008 groeide dit aandeel 2 procent naar 87,4 procent. Groentewinkels gaven gedurende die twee jaar één procentpunt marktaandeel prijs waarmee ze uitkomen op 3,3 procent. De markt heeft een aandeel in de verkoop van verse groente van bijna vijf procent (4,8). Cijfers van GFK lieten zien dat het aandeel 0,8 procentpunt terugliep. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!