Adverteerders niet enthousiaster over social media

Marketeers zijn het afgelopen jaar beter bekend geraakt met social media, maar niet enthousiaster. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research in opdracht van Adformatie. Vorig jaar werd hetzelfde onderzoek al eens gehouden. Ondervraagden waren 233 marcomspecialisten, 77 adverteerders en 156 bureauvertegenwoordigers.

De resultaten tonen aan dat veel meer adverteerders dan een jaar geleden (81 versus 48 procent) vinden dat social media de grootste verandering is in de digitalisering van de advertentiemarkt. Verwachtingen over de impact van dit medium zijn echter bijgesteld. Vorig jaar verwachtte nog eenderde van de adverteerders een grote verandering op het gebied van marketing door de inzet van social media. Dit jaar is dat teruggelopen tot eenzevende.

Het lijkt er op dat deze afname samengaat met de afname in tevredenheid over de inzet van social media. Dit jaar is slechts eenderde tevreden over de resultaten, tegenover de helft in 2009. Zeven van de tien adverteerders zien het achterhalen van wat de doelgroep over het bedrijf of merk zegt het belangrijkste doel van social media. Bijna zes op de tien zet social media in om op effectieve wijze zijn doelgroep te bereiken. 

"Op zichzelf is het een interessante constatering dat social media dus belangrijker worden gevonden als ontvangstmedium dan als zendmedium”, aldus Jos Vink van Blauw Research. "Dat onderschrijft toch dat het de grootste verandering is in het mediawerkveld. Als adverteerders nu ook nog ontdekken wat ze kunnen bereiken met het luisteren en observeren, dan loopt die verwachting van de impact van het medium ook in gelijke tred op."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!