Namaak onschadelijk voor luxe merken

Namaakproducten zijn onschadelijk voor luxe merken. Dat blijkt uit een onderzoek dat is gefinancieerd door de Europese Unie, zo meldt Textilia. Ieder jaar kopen zo'n drie miljoen consumenten replica's van topmerken als Louis Vuitton, Yves Saint Laurent, Burberry of Gucci. Ondanks de grote weerstand blijkt nu dat neppers de naamsbekendheid van merken juist vergroten.

Daarnaast wordt in het rapport het argument weerlegd dat de merken omzet mislopen omdat consumenten nep kopen in plaats van echt. "Mensen die namaak kopen zouden sowieso nooit geld neerleggen voor het echte product", aldus mede-onderzoeker en professor David Wall. Wall vindt dat de politie moet stoppen met de jacht op het nep en zich moet richten op 'dingen die echt schadelijk zijn voor de maatschappij'.

Bijna een derde van de verkoop van replica's gaat via het internet. In Nederland is de invoer van nepproducten verboden. Vakantiegangers die namaakhandel mee naar huis nemen, kunnen een flinke boete krijgen bij de douane. Ook worden de artikelen in beslag genomen. Is het voor eigen gebruik, dan zijn zeer kleine hoeveelheden toegestaan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!