'Veel kansen voor retail in het Verre Oosten'

De Europese winkelsector investeert fors in uitbreidingen naar het Verre Oosten. Dat blijkt uit het onderzoek Retail 2020: ‘Retailing Abroad - Going East’ van Jones Lang Lasalle.

Jones Lang LaSalle stelt in het rapport dat er een belangrijke trend gaande is in landen als India en China. De lokale winkelmarkten zijn nog niet geconsolideerd en de consumentenpopulatie groeit. De groeiende middenklasse in deze landen is dol op Westerse merken, met name de luxemerken, en kan zich deze steeds meer veroorloven. Het komende decennium is er voortdurend economische groei in deze regio.

Een logisch gevolg hiervan is de stijgende vraag naar winkelruimte, zo stelt het rapport. Het stijgen van inkomens helpt hierbij. Jones Lang LaSalle vindt dat deze trend niet gemist mag worden door retailers en winkeleigenaren.
Richard Dallinga, directeur retail van Jones Lang LaSalle Nederland, plaatst wel een kanttekening: “Ondanks diverse kansen in het Oosten, zal een succesvolle internationaliseringstrategie een uitdaging blijven. Succes is weggelegd voor degenen die in staat zijn te bepalen waar zich de volgende retailhotspot bevindt, wanneer dit gebeurt en hoeveel erin moet worden geïnvesteerd.”

Ook zijn er volgens Dallinga interessante ontwikkelingen dichter bij huis. “In Scandinavië hebben we de afgelopen tijd al veel belangrijke internationale retailers succesvol de markt zien betreden, zoals Tod’s, Esprit en Desigual. Deze landen hebben het voordeel van stabiele regeringen en lage schuldenniveaus.”

Daarnaast is Rusland, waar de koopkracht dankzij de stijgende olie- en gasprijzen verder toeneemt, een interessante uitbreidingsmarkt, vertelt Dallinga. “Dat geldt ook voor Turkije, dat al een aantal jaren in opmars is en waar nog steeds volop kansen liggen.” Als nieuw interessant expansieland noemt Dallinga Egypte. “Hoewel de winkelvastgoedmarkt daar nu nog in de kinderschoenen staat, is het een belangrijke opkomende markt voor spelers die er een serieuze wereldwijde strategie op nahouden.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!