Helft consumenten bezoekt wekelijks tabaks- en gemakswinkel

Meer dan de helft van de Nederlanders bezoekt wekelijks een tabaks- en gemakswinkel. Dit is een conclusie uit het consumentenonderzoek van onderzoeksbureau Foodstep dat gisteren werd gepresenteerd tijdens vakbeurs TabakPlus. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim tweeduizend Nederlanders van achttien jaar en ouder. Zij zijn vol lof over de branche, aldus het rapport.

Er zijn volgens de consument echter wel verbeterpunten. De sfeer en en aankleding van de winkels wordt genoemd, maar ook het ter plekke kunnen drinken van koffie met een broodje of gekoeld drankje behoort tot de wensen, aldus het onderzoek.

Op jaarbasis zijn het ruim 200 miljoen Nederlanders die wekelijks de tabakswinkel opzoeken, stelt het onderzoek. Tabaksproducten worden door hen het meest gekocht, maar ook kansspelen, postzegels met wenskaarten, tijdschriften en kranten vinden aftrek.

Daarnaast meent het onderzoek dat de tabaks- en gemakswinkels steeds meer als servicepunt fungeren met diverse nieuwe diensten. Postagentschappen binnen deze winkels worden steeds meer bezocht en ook oplaadpunten voor de OV-chipkaart worden gebruikt. Daarnaast kopen consumenten steeds vaker giftcards en en tickets voor concerten en evenementen.

Uit de enquete blijkt dat de consument de service en dienstverlening van de winkelier als toegevoegde waarde ervaart. De branche krijgt van deze consument een gemiddeld schoolcijfer acht. Dit is een halve punt hoger dan de pompshops, en een klein punt boven de supermarkten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!