Experimenteren met shoppergedrag

Het TMA Congres 2010, dat afgelopen dinsdag plaatsvond in De Baak in Driebergen, stond in het teken van de psychologie van de shopper. Steeds meer fabrikanten proberen de shopper via diverse experimenten positief te beïnvloeden.

Zo is Dr. Oetker bezig met een test met Koopmans Appeltaartmix, die loopt bij een tiental C1000-vestigingen. “We verspreiden in de winkels gedoseerd de geur van vers gebakken appeltaart”, aldus Allen Kamp, trademarketing manager bij Dr. Oetker. “Daarnaast is via signing de verpakking van Koopmans Appeltaartmix te zien. Zo krijgt de shopper twee keer een impuls om appeltaart te bakken.”

De test startte in week 38 en loopt door tot week 48. De eerste resultaten zijn heel positief, aldus Kamp. “Onze doelstelling is om de omzet van bakmixen met vijf procent te laten groeien en de omzet van Koopmans Appeltaartmix met 25 procent op te krikken. Die percentages gaan we zeker halen. De eerste testresultaten zien er goed uit.”

Sara Lee experimenteert bij drogisterijketen DA met de Zwitsal-lijn. “In twintig drogisterijen testen we geurverspreiders met de bekende Zwitsal-lucht”, vertelt Lidewei Derksen, trademarketing manager bij Sara Lee Household & Body. “Daarnaast doen we een test met cognitieve stimuli door informatie aan het schap toe te voegen waarmee we de nieuwsgierigheid van de shopper willen wekken.”

Doel is meer omzet en Sara Lee wil dat shoppers hun producten vaker en langer gebruiken. Ook deze test startte in week 38 en duurt tot week 48. “We zien nu al dat de omzet van het babyverzorgingsschap met zo’n zes procent stijgt en dat de verkopen van Zwitsal met tien procent is toegenomen."

Meer over het TMA-congres is te lezen in de novembereditie van RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!