'Bij gek bedrag is sprake van scherpe prijs'

Waar prijzen in supermarkten in het verleden altijd eindigden op een 0, een 5 of een 9, daar zijn deze cijfers nu niet meer heilig. Anno 2010 eindigen de meeste prijzen van supermarktartikelen namelijk op 1, 2, 3, 4 of 7. Erik Hemmes van Trade Marketing Services laat in het AD zijn licht schijnen over de 'nieuwe' eindcijfers.

Hemmes was in de jaren 80 werkzaam bij Albert Heijn en bepaalde daar de prijzen. "Maar als ik toen had geopperd om een 6 als eindcijfer te gebruiken hadden mijn collega's gevraagd of het wel helemaal goed met me ging. Zoiets gebeurde toen gewoon niet." Jarenlang waren de eindcijfers 0, 5 en met name 9 de enige eindcijfers die gebruikt werden.

Tegenwoordig lijkt geen enkel cijfer meer taboe, aldus Hemmes. De folder van Albert Heijn biedt drie Dr. Oetker pizza's 3,13 euro, twee pakjes Campina Botergoud  voor 2,17 en een pak huismerk speculaas voor 1,11. De supermarktketen houdt het zelf op toeval, maar concurrent C1000 valt Hemmes bij monde van woordvoerster Rianne van Beek bij. Zij denkt dat de consument zich niet meer laat leiden door eindcijfers. "Hoe dat komt is ons vooralsnog niet duidelijk. Misschien is de 9 bijvoorbeeld zo vaak als eindcijfer gebruikt dat het voordelige gevoel ervan is verdwenen bij de consument."

Hemmes voegt daar aan toe dat supermarkten tegenwoordig vooral niet als te duur te boek willen staan. Daar waar supers in het verleden prijzen naar boven afronden, worden ze nu vooral zo laag mogelijk gehouden. En daar maakt het eindcijfer niet bij uit. De boodschap naar consumenten is dan dat zo'n gekke prijs wel voordelig moet zijn.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!