Winkelcriminaliteit hoogste in België en Luxemburg

De verliezen als gevolg van winkelcriminaliteit zijn in West-Europa het grootste voor Belgische en Luxemburgse winkeliers. Dit blijkt uit de Global Retail Theft Barometer (Diefstalbarometer), de grootste wereldwijde studie rond winkelcriminaliteit in de retailsector.

Het afgelopen jaar daalde de schade door winkelcriminaliteit in België en Luxemburg, net als in de rest van de wereld. In beide landen bedroeg de afname 2,1 procent. De schade slonk van 1,41 procent van de detailhandelsomzet naar 1,38 procent van het totaal. Hiermee zitten beide landen echter nog ruim boven het West-Europese schadegemiddelde van 1,26 procent.

De totale schade door winkelcriminaliteit die de kleine retailbedrijven in België en Luxembur lijdt, bedraagt 842 miljoen euro. 51 procent van dit bedrag, 433 miljoen euro, is toe te schrijven aan stelende klanten.

Frankrijk, dat vorig jaar nog de hoogste schade door winkelcriminaliteit van West-Europa kende, doet het procentueel nauwelijks beter (1,36 procent). Oostenrijk (0,97procent), Zwitserland (1 procent) en Duitsland (1,12 procent), verliezen het minst door winkelcriminaliteit.

De diefstalbarometer tekent wereldwijd een daling op in de schade door winkelcriminaliteit bij retailers, nadat deze eerder steeg tijdens de recessie in 2009. Het wereldwijde schadepercentage daalde het voorbije jaar met 5,7procent (van 1,43 procent naar 1,36 procent op de omzet van de retail). Dit betekent een wereldwijd verlies van 87,5 miljard euro voor winkeliers. In alle ondervraagde landen nam de schade het voorbije jaar af, behalve in Brazilië (+1,2 procent). De schade door winkelcriminaliteit daalde het sterkst in de regio’s Noord-Amerika (-7,0 procent) en het Midden-Oosten/Afrika (-5,9 procent). In Europa tekent de studie een daling op van -4,4 procent.

Lees ook: Retail investeert meer in diefstalbeveiliging

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!