Kerstomzet supers groeit

De Nederlandse supermarkten realiseren tijdens de feestdagen 2,8 procent meer omzet in vergelijking met een jaar terug. Gedurende week 51 en 52 (Kerst/Oud & Nieuw) komt de omzet daarmee uit op 1,34 miljard euro. Dat verwacht onderzoeksbureau GfK.

Mede door de recessie zullen er minder huishoudens tijdens Kerst in een restaurant uit eten gaan. Dit was ook in 2003, 2004 en in 2009 het geval. In de laatste twee weken van december zullen de traditionele december assortimentsgroepen zoals wild, banket, toastjes, schaal- en schelpdieren en kerstbrood goed verkopen.

Het aankoopgedrag van de consument wijkt tijdens de feestdagen niet alleen qua assortiment af. Van de consumenten oriënteert 53 procent zich vóór het supermarktbezoek tijdens de december feestdagen via de folder. Tegenover normaalgesproken vijftig procent. Ook internet (index 115), het eigen winkelblad (index 127) en reclame in dagblad (index 136) worden tijdens de feestdagen vaker gebruikt om bezoek voor te bereiden.

‘Gewoonte’ en ‘winkel in de buurt’ blijven de belangrijkste redenen voor de supermarktkeuze, ook tijdens de feestdagen.

Eerder: Supers boeken omzetgroei

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!