'Identieke producten mogen niet zomaar vergeleken worden’

Identieke producten van verschillende producenten mogen niet zomaar vergeleken worden. Dat is het oordeel van het Europese Hof in een zaak die Lidl aanspande tegen de Franse supermarktketen E.Leclerc.

Aanleiding voor de zaak was een advertentie in een lokale Franse krant van E.LeClerc. Hierin waren kassabonnen van E.LeClerc en Lidl afgebeeld, die 34 producten opsomden. Hierbij werden de merken van producten niet genoemd, maar wel hun gewicht of volume. Het totale aankoopbedrag bedroeg bij E.Leclerc 46,30 euro tegenover 51,40 euro bij Lidl. Daarnaast claimde de Franse keten in de advertentie het goedkoopste te zijn.

Hierop voerde Lidl bij de Franse rechter aan dat de uitgekozen producten niet vergelijkbaar zijn, zowel om kwalitatieve als kwantitatieve verschillen. De Franse rechter ging hiermee naar het Europese Hof van Justitie.

Het Hof oordeelde dat dergelijke producten niet zomaar met elkaar kunnen worden vergeleken. Het kan misleidend zijn als prijzen worden vergeleken, terwijl de producten verschillen vertonen die de keuze van de consument kunnen beïnvloeden, zonder dat deze in de advertentie staan. Daarnaast kan een advertentie volgens het Hof misleidend zijn als aan de hand van twee boodschappenlijstjes wordt gesuggereerd dat een supermarkt goedkoper is, terwijl er in de advertentie mededelingen over de betreffende producten worden weggelaten.

De Franse rechter moet in het geschil tussen Lidl en E.Leclerc nagaan of de informatie in de advertentie van E.Leclerc nauwkeurig is, zodat de consument kan controleren of de prijzen correct zijn.



Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!