Witgoed steeds vaker online verkocht

De invloed van internet bij aankoop van bruin- en witgoed wordt steeds groter. Dat schrijft Emerce op zijn site. De consument zoekt tegenwoordig steeds vaker online naar nieuwe elektronische apparaten en een nieuwe generatie ondernemers speelt hier, tot ongenoegen van de traditionele retail, graag op in.

Negentig procent van de consumenten oriënteert zich op het internet, zo blijkt uit een onderzoek van Cor Molenaar in opdracht van branchevereniging Vlehan. Een groot deel van de consumenten kijkt vervolgens in de winkel of het product voldoet aan zijn wensen en tenslotte kiest men er steeds vaker voor het artikel online te bestellen. Loyaliteit aan het merk is bij de uiteindelijke keuze veel groter dan aan een winkelketen.

Volgens Molenaar moet de traditionele bruin- en witgoedbranche actie gaan ondernemen. “Anders verdwijnt een groot deel van de omzet richting internet.” Wel geeft hij toe dat dit geen eenvoudige stappen zijn. “Je hebt de macht van fabrikanten en de bestaande distributiekanalen. Die wil men in leven houden, want het geeft zekerheid en hogere marges”, aldus Molenaar.

De onderzoeker denkt dat de kansen voor de tradionele retail bij de klanten liggen. "Witgoed wordt vooral door vrouwen gekocht. Bij televisies denkt de vrouw aan een sociaal gebeuren, terwijl een man wil weten hoeveel zenders zo’n apparaat kan ontvangen. Er zit een ander aankoopproces achter. Niet alles leent zich voor internet", aldus Molenaar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!