‘Telecombranche moet wanbetalers registreren’

Om te voorkomen dat wanbetalers opnieuw de fout in gaan, moet de telecomsector worden verplicht klanten met schulden aangeven bij het Bureau Krediet Registratie. Daarvoor pleit het CDA.

Tweede Kamerlid Mirjam Sterk zal het initiatief deze week bij de behandeling van de begroting Sociale Zaken voorstellen. Eerder dit jaar kondigde de telecombranche aan gsm-klanten met een betalingsachterstand vanaf 2011 niet meer bij het BKR te registreren. Mensen zouden door een relatief kleine telefoonschuld jaren later nog problemen krijgen bij het afsluiten van een lening of hypotheek. Sterk heeft begrip voor de kritiek van de branche en wil daarom dat inmiddels afgeloste schulden binnen een jaar geschrapt worden bij BKR.

Uit onderzoek blijkt dat jongeren met een telefoonschuld twaalf keer meer risico lopen op meer financiële problemen. Volgens Joost Galema van Vodafone speelt de hoogte van de schuld een grote rol bij het ontstaan van deze financiële problemen. “Mensen met kleine telecomschulden lopen in het algemeen minder risico om grotere schulden te maken”, aldus Galema. “Daarom zijn wij voorstander van een minimumbedrag voor registratie bij BKR.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!