Supermarktomzet groeit fors

De Nedelandse supermarktomzet is de afgelopen twee weken forse gegroeid. In week 49 bedroeg de omzet 616 miljoen euro (plus 7,3 procent) en in de afgelopen ‘vóór kerstweek’ vijftig was de omzet 647 miljoen euro (+zestien procent). 

Deze groei wordt mede veroorzaakt doordat de weekomzet in vergelijking met vorig jaar vertekend is. Vorig jaar waren er 53 weken, dat wil zeggen dat de afgelopen week vijftig is de ‘vóór Kerstweek’ terwijl dit vorig jaar week 51 was. Dit verklaart mede de forse stijging van de waarde van de kassabon de afgelopen week, namelijk 24,48 euro (plus 12, 1 procent). 

Ook ligt de omzet per kassabon voor de weken 46-49 22,56 euro hoger dan vorig jaar (plus 3,5 procent). Dit wordt veroorzaakt door een minder sterke promotiedruk en door een stijging van de grondstofprijzen. 

In de laatste twee weken (weken 49 en 50) stijgt het aantal uitgegeven kassabonnen met 3,6 procent. De consument gaat meer naar de supermarkt en minder naar de versspeciaalzaak en de markt. 

In de afgelopen week heeft 19,8 procent van de huishoudens een versspeciaalzaak bezocht (twaalf procent minder dan vorig jaar) en zij bezochten gemiddeld 1,59 versspeciaalzaken (vier procent minder dan vorig jaar).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!