‘Advertentie in tijdschrift effectiever dan reclamespotje’

De consument slaat de advertenties in tijdschriften beter op dan de reclames op televisie. Dat blijkt uit een onderzoek van Neurensics, een neuro-economisch onderzoeksbureau.

Door middel van een fMRI scanner werd er gekeken naar de reactie van de hersenen bij het zien van advertenties in de tijdschriften en het reclameblok tussen de televisieprogramma’s. Uit de analyse van de hersendata bleek dat de hersenen de advertenties in een favoriet tijdschrift beter verwerkten dan de redactionele content. Bij het zien van een favoriet tv-programma, onderbroken door een reclameblok, was dit juist andersom: het tv-programma werd beter verwerkt dan het reclameblok.

Tijdschriftenlezers voelen zich vaak verbonden met hun favoriete blad. Die lezer-bladbinding heeft volgens Neurensics een positief effect op de beleving van de advertenties in het magazine. Lezers zouden ontvankelijker zijn voor de reclames in het tijdschrift dan voor reclame op televisie.

John Faasse van Uitbijter - adviseur bij het onderzoek: “Wat dit onderzoek aantoont is dat kijkers mentaal afhaken bij televisiereclame, terwijl tijdschriftadvertenties juist onlosmakelijk deel uitmaken van de 'beleving' van het blad.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!