Winkelketens aan de haal met social commerce

Twitter, Facebook en Hyves: verschillende social media worden door grote winkelketens actief getest als marketingkanaal. Een slordige dertig procent van alle grote formules in Nederland linkt vanaf zijn websites naar genoemde social media, en een extra vijftig procent is indirect betrokken bij Hyves, Facebook of Twitter. Retail goes social, ook in verkoop. Maar liefst 28 procent doet al aan affiliate marketing. Dit signaleert EtailTrends (@EtailTrends_NL), de nieuwe titel die de uitgever van RetailTrends dit jaar drie keer publiceert.

E-commerce is geen bijzaak meer voor grote Nederlandse winkelketens. De afgelopen vijf jaar werd geïnventariseerd wat gevestigde retailers doen met webverkoop, nieuwsbrieven, zoekreclame en dit jaar komt daar ook social media zoals Facebook en Twitter bij. In die vijf jaar is het aandeel dat aan internetverkoop doet geleidelijk toegenomen van minder dan de helft tot ruim driekwart. Meer dan negentig procent verzendt promotionele mail naar klanten. En meer dan tachtig procent is actief in social media zoals Twitter en Facebook, direct en indirect.

Die tachtig procent is een samengesteld percentage. Slechts dertig procent maakt zelf kenbaar actief te zijn met Twitter of Hyves door een link te plaatsen op zijn eigen website. De extra helft is vertegenwoordigd met bijvoorbeeld Twitter-pagina's van franchisenemers, Hyves voor werknemers of initiatieven die niet gelinkt zijn vanaf de eigen website. Dat is een duidelijk manco in internetmarketing. Consumenten kunnen niet goed zien of Facebook-pagina's of Twitter-nieuws wel of niet door de retailer zelf geautoriseerd zijn. Albert Heijn heeft bijna 35 duizend fans op Hyves, Bijenkorf heeft meer dan tienduizend fans op Facebook en HEMA is de 4000 followers op Twitter voorbij: maar wie dirigeert die communities?

Twitter Top-7*

8769 T-Mobile
5094 Bijenkorf
4336 HEMA
2884 Selexyz
1676 Free Record Shop
1387 ETOS
1038 Vodafone

Facebook Top-7*

10048 Bijenkorf
6476 Albert Heijn
5580 The Body Shop
4674 HEMA
3453 ETOS
2534 ICI Paris XL
2153 WE Fashion

Hyves Top-7*

34882 Albert Heijn
20696 Hunkemoller
18306 Vero Moda
16892 LIEF! Lifestyle
9634 Mango
8819 Bruna

Lees het gehele artikel en de lijst waarop u kunt zien of en hoe goed u scoort in de eerste uitgave van EtailTrends, later deze week verkrijgbaar. Mail voor meer informatie naar redactie@etailtrends.nl.

* Nederlandse initiatieven, gemeten in december 2010 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!