Dick Boer zet in op groei Ahold

De nieuwe Ahold-topman Dick Boer staat voor lastige keuzes wanneer hij per 1 maart aan de slag gaat voor het supermarktconcern. Boer beschikt over 2,5 miljard euro om het aandeel Ahold weer omhoog te krikken en heeft daarvoor diverse opties, zo schrijft het Financieele Dagblad maandag.

De eerste optie is om de Albert Heijn-formule naar België te exporteren. De huidige topman John Rishton is hier al mee begonnen en Boer heeft al aangegeven hiermee verder te willen gaan. België is interessant omdat er in Nederland bijna geen Albert Heijn-vestigingen meer bij kunnen. De supermarktketen heeft hier al een marktaandeel van dertig procent.

Een andere optie om in België voet aan de grond te krijgen is een overname van Delhaize. Dit scenario wordt al jaren als optie gezien omdat beide ketens weinig overlap hebben en elkaar kunnen versterken in België en de Verenigde Staten. Hiermee zouden beide supers sterker staan tegenover concurrenten als Tesco, Carrefour en Walmart.

De derde optie is uitbreiden in de Verenigde Staten. In tegenstelling tot de Nederlandse markt is er daar wel ruimte voor. Desondanks zijn daar wel andere problemen. De Amerikaanse markt is een moeilijke. De verkopen nemen af, waardoor het de meeste supers niet lukt de hoge voedselprijzen door te berekenen aan de consument. Groei is dus wel mogelijk, al zal dit niet direct winstgevend zijn.

De vierde mogelijkheid is zorgen voor een groei in non food, iets waar Boer zelf altijd brood in heeft gezien. Hij wil hiermee twintig procent van de Nederlandse retailmarkt in handen krijgen. Momenteel heeft Ahold vijftien procent van deze markt in handen. In dit kader wordt een eventuele overname van HEMA veel genoemd.

De laatste optie is het focussen op opkomende landen, iets waar onder meer Tesco en Casino zeer succesvol mee bezig zijn. Analisten van ING noemen het ontbreken van een positie in Azië of Zuid-Amerika al een groot gemis voor Ahold. Het concern heeft in de jaren negentig wel winkels gehad in China, Singapore, Indonesië en Guatemala maar deze kwamen door de Aziëcrisis niet echt van de grond. Ahold verliet deze markt naar aanleiding van de tegenvallende resultaten al vrij snel weer.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!