'Makro kost detailhandel tientallen miljoenen'

Winkeliers willen een harde aanpak van groothandels als Makro. Deze zouden hen jaarlijks minstens honderd miljoen euro afsnoepen door ook aan particulieren te verkopen, terwijl zij alleen gemachtigd zijn om aan ondernemers of instellingen te verkopen.

"Wij ontvangen steeds meer klachten van winkeliers die de dupe worden van klanten die naar de Makro gaan om daar hun inkopen te doen", aldus Harry Lammerts van MKB-Nederland. "Dit kan zo niet langer." Het grote probleem zijn hierbij de Makro-pasjes, deze gaan van hand tot hand. "Met een pasje loop je zo de groothandel binnen. De controle stelt niks voor", aldus Lammerts.

Doordat veel consumenten toch naar de Makro kunnen met een geleend pasje, loopt de reguliere detailhandel minstens honderd miljoen euro mis, meent het Meldpunt Oneerlijke Concurrentie. Een onderzoek van EIM gaat de omvang van deze oneerlijke concurrentiestrijd in beeld brengen, waarna er stevige maatregelen zullen volgen. Zo zouden groothandels bezoekers veel strenger moeten controleren en alleen nog pasjes mogen uitgeven aan 'echte winkeliers'. "En niet aan de klaverjasclub of parkietenvereniging", aldus Lammerts.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!