'Adverteren van gezonde voeding zinloos'

Producenten van gezonde voeding moeten niet adverteren. De consument van nu scheidt haarfijn de 'neppers' van de 'echies'. Reclame is bij uitstek een medium dat niet 'authentiek' meer is. Veel beter is het communicatiebudget aan te wenden voor het organiseren van continue gebeurtenissen rondom gezonde producten of diensten. Met die boodschap prikkelt Joseph Pine op 14 juni de gasten van het congres P+@ Work: Gezondheid als Marketinginstrument. De Amerikaanse hoogleraar Pine is de wereldberoemde marketeer van de 'Experience Economy'. Hoe kunnen duurzame ondernemingen hun gezonde of biologische producten tot een betekenisvolle belevenis maken? Op die vraag krijgen de congresgangers op 14 juni antwoorden van Pine. Zijn nieuwste boek gaat over 'Authenticity'. Pine: 'Er is een nieuwe consumentenwens ontstaan. De wens naar echtheid, geschreven in kapitalen. In een wereld die steeds meer onwerkelijk wordt, laten consumenten hun koopbeslissing afhangen van de vraag hoe oprecht ze het aanbod beleven. Om het plat te zeggen: aanbiedingen moeten echt waar zijn.' Zeker tv-reclames worden volgens Pine echter niet niet als onrealistisch beleefd. Adverteren is daarom vrijwel- zinloos geworden, omdat bijna niemand meer de inhoud serieus neemt. De thema s van nu zijn volgens Pine: transparantie en duurzaamheid en een nieuwe relatie tot gezondheid. Dat levert op het congres van P+ interessante vragen op. Hoe slim was het van de Nederlandse overheid om miljoenen euro s te steken in de reclamecampagne Biologisch, heel logisch? Het eerste boek van Pine was toen al uit. Had Max Havelaar beter moeten weten, om met een dure advertentiecampage het imago van de gecertificeerde koffie te verhogen? Het congres Gezondheid als Marketinginstrument, Van Kijken naar Kopen, wordt op 14 juni georganiseerd door P+ en Work on Progress, in het Planetarium in Amsterdam-Zuidoost.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!