Adatus geeft webwinkels inzicht in bezoekersprofielen

Het nieuwe Nederlandse profielenbedrijf Adatus gaat webwinkels inzicht geven in de motivatie van bezoekers die niets bij de winkel kochten. Veel webwinkels hebben volgens Adatus geen idee wie hun bezoekers zijn en waarom zij in sommige gevallen niets kopen. Het profielenbedrijf heeft via haar database toegang tot ruim tien miljoen profielen en weet volgens eigen zeggen wie die niet-kopers zijn. “In de VS wordt 25 procent van de display advertising vertoond op basis van audience targeting-technieken”, vertelt oprichter Johan van Mil. “Het wordt ingezet voor branding en response. Een nieuw element waar wij gebruik van maken is audience discovery.”

Volgens Van Mil kunnen webwinkels hun assortiment hierdoor beter laten aansluiten op niet-kopers. Daarnaast kunnen profielen ingekocht worden van degene die wel-kopen om gerichter converterende klanten te werven. “Een klant kan bijvoorbeeld aanmerkelijk ouder zijn dan waar de webwinkelier van uit gaat. Dat soort anonieme informatie gaan we aan winkels verkopen.” Adatus krijgt haar profielinformatie vooral van sitebeheerders, uitgevers en webwinkels. “Onze database bevat 10,4 miljoen profielen van Nederlanders. Daarvan krijgen we maandelijks 30 miljoen zoekopdrachten binnen”. De profielen bevatten informatie over demografie, interesses en koopintenties. Ze worden zes maanden na vergaring gewist.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!