Retail in opkomende markten: Rusland

Rusland is binnen twintig jaar de grootste economie van Europa. Die verwachting maakt het land tot een interessante markt voor westerse retailers die begerig over hun eigen landsgrenzen kijken.

En kansen zijn er in Rusland: Het is een enorm land met een groeiende middenklasse waarin winkels vaak vrij simpel en weinig efficiënt zijn ingericht ,én waar professionele winkelconcepten schaars zijn. Daar staat tegenover dat het land in één adem wordt genoemd met bureaucratie, corruptie en politieke afrekeningen.

De Nederlandse en Russische detailhandel laten zich niet met elkaar vergelijken. "In slechts drie steden is sprake van retail op het niveau dat wij kennen", aldus Jan te Riele, kenner van de lokale winkelmarkt. "Dat is in Sint Petersburg, Moskou en Jekaterinenburg, maar zelfs daar is de dekking onvoldoende."

IKEA is al sinds 2000 actief in Rusland, met succes. “Wij zijn één van de best verkopende IKEA-landen van de wereld”, stelt ceo Peter Wendschlag van IKEA Rusland. “De potentie van 141 miljoen mensen die geïnteresseerd zijn in jouw spullen is fantastisch.” Volgens onderzoek van PricewaterhouseCoopers heeft de woonwarengigant zelfs de grootste groeipotentie van buitenlandse investeerders in Rusland. Niettemin verhinderen corruptie en bureaucratie de expansieplannen van de Zweedse retailer.

In het aprilnummer van RetailTrends leest u deel 1 in de serie Retail in opkomende markten, waarin aandacht voor Rusland (pagina 33 t/m 39).

Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!