Lichte groei supermarktomzet

De supermarktomzet is in het eerste kwartaal van dit jaar met 0,9 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Dat blijkt uit supermarktkengetallen van GfK. De omzetgroei wordt mede veroorzaakt door gestegen prijzen van onder meer vlees, citrus, aardappelen, rijst en koffie.

De folder blijkt daarnaast de belangrijkste oriëntatie voor winkelbezoek. Deze wordt wel minder gebruikt in 2011. Ruim één op de zeven klanten, met name jongeren, wordt bereikt door middel van een folder. De winkelkeuze lijkt minder vanzelfsprekend in de eerste drie maanden van 2010. Consumenten maken hun keuzes minder vaak op basis van gewoonte en gemakt. Klanten letten zowel op rationale aspecten (prijs, aanbiedingen) als emotionele aspecten (specifieke producten, vriendelijk personeel) bij de keuze van hun winkel.

Uit de publicatie van Gfk blijkt eveneens dat het consumentenvertrouwen in april is afgenomen. Het consumentenvertrouwen ligt nu op -10, terwijl dat in maart nog -7 was. Dit ligt vooral aan een afname in het economische vertrouwen: consumenten vinden het een minder gunstige tijd voor grote aankopen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!