Philips stoot tv-tak af

Philips heeft een joint venture gesloten met TPV Technology, en zet daarmee zijn verlieslijdende televisie-activiteiten op een zijspoor.

Het elektronicaconcern behoudt een belang van dertig procent. Ook blijft de merknaam Philips tenminste voor vijf jaar aanwezig op de televisies, wat de keten vanaf 2013 royalties oplevert.

Philips zag de verkoopcijfers van de televisie-activiteiten al langere tijd dalen. Het concern waarschuwde eind maart voor een operationeel verlies bij de tak. Dit verlies bedroeg in de eerste drie maanden van 2011 106 miljoen euro. De net aangetreden topman Frans van Houten maakte van het sluiten van de joint venture zijn prioriteit en gaat zich nu vooral richten op autonome omzetgroei.

De omzet van Philips zal door de deal afnemen, terwijl de winst erop vooruit zal gaan. Philips boekte in het eerste kwartaal een omzet van 5,3 miljard euro, ten opzichte van 4,98 miljard euro in diezelfde periode het jaar ervoor. Het concern behaalde een winst van 138 miljoen euro, tegenover 201 miljoen in het eerste kwartaal van 2010. De operationele winst kwam uit op 437 miljoen euro, een daling van 58 miljoen euro. Deze resultaten zijn exclusief de prestaties van de televisie-activiteiten. Voor 2011 verwacht Philips een aantal obstakels. “Wij verwachten tegenwind in 2011 als gevolg van de Japanse tragedie”, zegt Van Houten. “Dit heeft een effect op onze omzet en toeleveringsketen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!