Lastig jaar voor bloemisten

Bloemenzaken hebben een moeilijk jaar achter de rug. Bijna de helft van de bloemisten zag zijn omzet in 2010 afnemen. Dat blijkt uit het marketingrapport Bloemenzaken 2011 van Van Es Marketing Services.

Naast een sterk afgenomen vraag in de zakelijke markt gaven consumenten beduidend minder uit aan bloemen en kamerplanten voor eigen gebruik, een gevolg van de kredietcrisis stelt Van Es. Sinds de kredietcrisis wordt er op de zakelijke markt flink gesneden in de uitgaven aan bloemen en planten. Bloemenzaken behalen doorgaans dertig procent van de omzet in de zakelijke markt middels onder meer bloemenabonnementen. Deze markt was lucratief en gaf de bloemist een stuk continuïteit in de omzet.

Ook de consument wordt prijskritischer en spaarzaam. Als men al bloemen koopt voor eigen gebruik gaat men steeds vaker voor een goedkoop bosje bloemen; voor eigen gebruik wordt een eenvoudige monobos het meest gekocht. En als gevolg van de toegenomen rol die de prijsstelling speelt in het beslissingsproces bij de aankoop van bloemen profiteren de supermarkten hier het meest van.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!