Nederlander minder trouw aan gevestigde merken

De Nederlandse consument is steeds minder trouw aan merken. Zo blijkt uit het European Trusted Brandsonderzoek 2011 van Reader’s Digest. De hegemonie van gevestigde namen zou hierdoor langzaam afbrokkelen. Zo was Opel jarenlang de favoriete auto in Nederland, terwijl dat nu Toyota is. Ook KPN, dat jaren favoriet was bij Nederlanders, moet langzamerhand plaats maken voor Vodafone en T-mobile.

“Vertrouwen komt te voet en gaat te paard”,stoft Reader’s Digest-hoofdredacteur Oele Steenks een cliché af. “Je ziet dat het behouden van een verworven koppositie moeilijker is dan ooit. In de strijd om de gunst van de consument moeten merken alle zeilen bijzetten.” Het blad onderzoekt jaarlijks op Europees niveau de merkvoorkeur van consumenten voor verschillende productcategorieën, waaronder auto’s, computers, banken, verzorgingsproducten en reisorganisaties.

Volgens de resultaten zou V&D als warenhuis beter uit de test komen dan HEMA, terwijl Blue Band het in de categorie margarine het tegen Becel aflegt. Bij de opticiens en audiciens was geen sprake van grote verschillen. Brillenspeciaalzaak Pearle heeft de Nederlandse consument net meer voor zich weten te winnen dan Hans Anders en hoortoestelspecialist Schoonenberg scoort net wat hoger dan Beter Horen. Tenslotte wint Royal Canin het in de categorie dierenvoeding van Whiskas, Eukenuba en Pedigree Pal.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!