Boete voor C1000-topman in voorkenniszaak

Topman Tom Heidman heeft van toezichthouder AFM een boete van 200 duizend euro gekregen voor het verspreiden van voorkennis. Dat schrijft Distrifood op zijn site. Tijdens een besloten ondernemersdag van C1000 eind 2009 maakte Heidman opmerkingen over een overnamebod van Jumbo op Super de Boer, waaruit beleggers konden opmaken dat C1000 met een tegenbod zou komen. Een van de aanwezigen, inmiddels beboet voor handel met voorwetenschap, heeft die middag daadwerkelijk aandelen Super de Boer gekocht.

"De AFM heeft te dogmatisch en niet in de geest van de Wet financieel toezicht gehandeld en heeft de omstandigheden niet meegewogen", aldus Heidman, die op zijn beurt naar de rechter stapt. Tijdens de ondernemersdag, die op video is vastgelegd, liet Heidman zijn toehoorders weten dat C1000 'de boot niet had gemist, omdat het spel pas op de wagen was'. Hij zei ook eerder weg te moeten 'vanwege een hele belangrijke vergadering waarover ik niets kan en mag zeggen'.

Heidman zegt geen spijt te hebben van zijn uitspraken. "Niks zeggen vond ik geen optie. Dan zou ik de ondernemers niet serieus nemen. 'Geen commentaar' hadden ze niet gepikt.", aldus de topman. "Ik heb niets concreets gezegd, er was niets concreet. Ik wilde duidelijk maken dat wij in de consolidatie onze rol zouden spelen. Dat is niets nieuws. De markt verwachtte ook dat wij iets zouden doen."

De forse geldboete voor Heidman is het gevolg van een nieuw, verhoogd boeteregime dat sinds 2010 geldt. Er staat nu een standaardboete van twee miljoen euro voor marktmisbruik, die kan worden verlaagd op basis van de ernst van de overtreding, verwijtbaarheid en draagkracht van de persoon.

"Wat mij bitter stemt is dat de AFM het echte marktmisbruik niet aanpakt", aldus Heidman. "In de dagen voordat Jumbo zijn bod bekendmaakte, is er waanzinnig gehandeld in aandelen Super de Boer. Daar hoor je nu niets over. De dag na onze bijeenkomst stond in Distrifood dat wij een tegenzet voorbereiden. De koers deed niets."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!