Scantrends: slimmer, sneller en safer

Scansystemen en oplossingen worden steeds sneller en intelligenter. Retailers schakelen in snel tempo over van ‘wired-scanning’, waarbij de handheld met een draad is verbonden aan het point-of-sale-systeem (POS), naar wireless oftewel draadloze scansystemen. “Vooral in retailbranches waar je met grote producten te maken hebt, zoals doe-het-zelfwinkels, maar ook tuincentra en woon- en groothandelformules, zorgt dit voor een sneller en makkelijker afrekenproces”, aldus Marcel Segers van de Italiaanse Datalogic Group.

Ook de overgang van zogeheten 1D-barcode-lezers naar 2D-barcode-lezers valt op. Deze kunnen niet alleen barcodes lezen, maar ook GS1 en Q-codes waarin andere data kunnen worden opgeslagen, zoals de houdbaarheidsdatum. “De belangrijkste reden om over te gaan op dit nieuwe scansysteem is dat het hoogstwaarschijnlijk vanaf 2012 door de Europese Unie verplicht wordt om de houdbaarheidsdatum te kunnen lezen”, meldt Segers.

Een derde tendens is de ontwikkeling van herkenningssystemen. “Deze camera’s zijn voorzien van een vision-systeem dat is gekoppeld aan het POS-systeem. Barcodes van producten die niet meteen zichtbaar zijn of op de rolband worden gelegd, worden zo toch herkend. Deze artikelen worden dan alsnog afgerekend. Denk aan een krat bier dat onderop de winkelkar staat en ‘vergeten’ wordt te betalen. Dit soort camera’s voorkomt derving en is meteen een preventiemiddel tegen diefstal, maar zorgt er ook voor dat een eventueel ‘vervelend’ gesprek met de klant wordt voorkomen.”

Seger wijst daarnaast op de invloed van mobile scanning. Retailers zetten vaak loyaltyacties in. Dat gebeurt vaak met geprinte bonnen of plastic klantenkaarten. “Als de consument die dan vergeten is, heeft die er weinig aan. Door het toenemend aantal smartphones zal de retailmarkt over kunnen gaan op klantenkaarten of coupons die middels eenQ-code in hun telefoon kunnen worden opgeslagen. Dit gebeurt nu al veel bij concertkaartjes, maar ook met vliegtickets. Het duurt niet lang meer voor dit gangbaar is in winkels. Hierdoor kunnen retailers allerlei andere acties bedenken, bijvoorbeeld door consumenten tijdens het shoppen codes te zenden of hen in een etalage te wijzen op een mobiele actie.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!