Optiekketens zoeken heil in zorgbudget

Optiekketens breiden tegenwoordig niet alleen uit in het buitenland en op internet, ze voegen ook zorgconcepten aan hun formule toe. Hans Anders, Specsavers en Pearle hebben allemaal plannen in de medische oogzorg te  stappen. De brillenverkopers willen een graantje meepikken uit de zorgbudgetten, om de omzet te compenseren die weglekt naar nieuwe (prijsvechtende) aanbieders.

Om dit te voorkomen heeft zorgminister Schippers besloten dat huisartsen mee moeten beslissen bij het vaststellen van oogziekten. Een grote teleurstelling voor gevestigde optiekketens, die forse concurrentie onder vinden van onder meer Eyelove. De optiekketen verkoopt brillen voor een spotprijs in DA-drogisterijen en opende onlangs zijn honderdste shop-in-shop.

Pearle-directeur Hans van der Heyden geeft aan hierdoor meer in de prijshoek te worden gedrukt dan hem lief is. “Ik zie soms met lede ogen aan dat mensen een bril van twee tientjes kopen”, aldus Van der Heyden. “Eyelove verkoopt de mensen een bril met oude meetgegevens. Daarvan is meer dan zeventig procent na twee jaar niet meer juist. Zo snel veranderen ogen.”

In zorgconcepten kunnen prijsvechters zonder gediplomeerd personeel niet zo snel een graantje meepikken. Dergelijke diensten zijn nu goed voor minder dan vijf procent van de omzet bij Pearle, maar Van der Heyden hoopt dat dit groeit naar tien procent. Van alle doorverwijzingen naar de oogarts, zou zo’n zeventig procent weer terugkeren naar de Pearle-winkel.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!