'Duurzaamheid redding voor winkelstraat'

Het verduurzamen van de winkelstraat kan winkelleegstand tegengaan. Dat stellen economisch psycholoog Niels Götz en ontwerper Daan Overeem van de Stichting Duurzaam Winkelstraat in de Telegraaf. Steeds meer consumenten kiezen ervoor online te shoppen, een ontwikkeling die de dreiging van leegstand groter maakt. Volgens Götz en Overeem willen klanten duurzaam en ‘komen ze wel’ als dat in orde is.

“Consumenten handelen vanuit een impuls en willen de aankoop voor zichzelf achteraf goedpraten”, aldus Götz en Overeem, die samen het marketingadviesbureau De Bovenkamers hebben. “Je wilt dus in een gebied winkelen waarvan je van tevoren al weet dat het goed zit.” Om de consument een comfortabel gevoel te geven stellen ze groene gevels voor. “In een groene omgeving zijn consumenten minder gestrest en blijven ze langer.” Andere ideeën zijn deuren die alleen open zijn als er iemand langsloopt en een leaseplan voor led-verlichting voor winkeliers.

Daarnaast is diversiteit volgens Götz en Overeem steeds belangrijker in het tegengaan van leegstand. “We merken nu dat projectonwikkelaars en verhuurders daarvan doordrongen raken.” Zo kunnen panden die oorspronkelijk bedoeld waren als winkelpand een kinderdagverblijf of woning worden.

Volgens de specialisten is het wel belangrijk dat deze duurzame ideeën niet door middel van maatregelen van de gemeente en overheid ‘van bovenaf worden opgelegd’. “Dat werkt niet. Wat ondernemers interesseert, is omzetgroei. En als dat kan door ‘groen’ ondernemen, dan willen ze het wel”, aldus Götz en Overeem.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!