Europese banken passen retailstrategie toe

Veel grote Europese banken adopteren technieken die door succesvolle retailers worden gebruikt om de omzet en cross-selling te verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek door de European Financial Management and Marketing Association. Vier op de tien banken zegt ten minste één op retail succesverhalen gebaseerd programma te hebben geïmplementeerd of dat binnen een jaar te zullen doen.

Voorbeeld van een gekopieerde strategie is het initiatief voor klantensegmentatie van Best Buy, waarbij klanten worden ingedeeld in segmenten voor gerichte marketing en aanbiedingen. Ook zijn de point-of-sale productaanbevelingen van Amazon.com, bestaande uit 'vaak tegelijkertijd aangekochte' producten, een inspiratiebron voor Europese banken.

"Ondanks de verschillen tussen banken en retailers in termen van producten en frequentie van klantinteractie, kunnen banken zeker inspiratie halen uit wat er gebeurt in retail", aldus Alessandro Maria Decio van UniCredit. "Marketing, klantensegmentatie en continue monitoring van klantbehoeften zijn belangrijke gebieden waarop veel toonaangevende retailers zichzelf weten te onderscheiden. Door dezelfde technieken toe te passen in hun eigen business kunnen de banken zich beter differentiëren met hun producten en diensten voor de consument."

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel van de meest veelbelovende retailstrategieën het moeilijkst zijn om te implementeren. Zo kregen de klantinitiatieven van Apple en NH Hotel een top vijf waardering wat betreft potentiële opbrengsten en toepasbaarheid voor banken, maar stonden zij tevens in de top vijf als het gaat om impact qua investeringen en organisatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!