Retailers betalen voor nep recensies

Consumenten kunnen fors geld verdienen aan het schrijven van een positieve recensie op een bepaalde webshop. Retailers kopen steeds vaker een goede beoordeling van een willekeurige consument, die het product niet eens hoeft te bezitten.

Nu online recensies steeds belangrijker worden, ontstaat er vanuit retailers een groeiende vraag naar positieve reacties. Geldwolven springen daar op in en zo ontstaat er een heuse markt in het schrijven van recensies. Op verschillende fora bieden consumenten een positieve recensie aan voor een bedrag van vijf dollar. Ook enkele bedrijven maken advertenties aan met teksten als 'Ik ben bereid geld te betalen voor een positieve feedback op TripAdvisor'.

Sandra Parker, een freenlance schrijfster werd afgelopen zomer ingehuurd door een speciaal review bedrijf om recensies over Amazon te schrijven. Per recensie ontving Parker tien dollar. “We hoefden niet alleen maar jubelend te zijn, maar kregen wel bepaalde teksten mee die we er per se in moesten verwerken.

Onderzoeksbureau Cornell is een onderzoek gestart naar de neppe recensies. Het bureau werd direct benaderd door Amazon, Hilton, TripAdvisor en enkele reisbureau’s. Retailers die er allen blijkbaar belang bij hebben de schade zo veel mogelijk te beperken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!