Nederlanders geven meer euro’s uit door ‘geldillusie’

Nederlandse consumenten geven in euro’s 60 procent meer uit dan zij in guldens zouden hebben besteed. Dit blijkt uit onderzoek van het Econometrisch Instituut van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Nederlanders geven de euro veel makkelijker uit dan de gulden. De onderzoekers hebben mensen ondervraagd hoeveel gulden ze zouden willen betalen voor de huur van een tennisbaan bij Centerparcs. Twee weken later werd deze vraag opnieuw gesteld, maar dan in euro’s. De ondervraagde personen gaven toen een eurobedrag aan dat 60% hoger lag dan het guldenbedrag. De onderzoekers noemen dit verschil ‘geldillusie’. Door deze geldillusie geeft de consument makkelijker een hoger bedrag in euro's uit in vergelijking met prijzen in guldens.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!