Huismerk wint terrein

De winstgevendheid van private labels is de afgelopen jaren flink toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers en de Efmi-businessschool naar de financiële prestaties van zeventig leveranciers van voedingsmiddelen.

Het onderzoek laat zien dat private labels in de periode 2002-2009 een gemiddelde omzetstijging boekte van gemiddeld 4,4 procent per jaar. Fabrikanten van A-merkartikelen zagen hun winst met gemiddeld 3,1 procent per jaar toenemen.

Door jaarlijkse kostenstijgingen is de winstgevendheid van A-merkartikelenfabrikanten flink afgenomen. In 2002  bedroeg de winst 7,6 procent van de omzet, terwijl dit in 2009 slechts 5,8 procent bedroeg. Een afname van bijna een kwart. Private labels zagen de winstmarge in die periode juist toenemen, van 2,9 procent in 2002 naar 4,1 procent in 2009, een groei van veertig procent.

"De professionaliteit van private labelproducenten neemt merkbaar toe en dat vertaalt zich in een verbeterde winstgevendheid", aldus Melanie Murk van de Efmi-businessschool. De verwachting is dat de toenemende populariteit van huismerken aanhoudt. A-merkproducten zullen in prijs blijven toenemen, zeker met de stijgende kosten van grondstoffen op de langere termijn.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!