Retail in opkomende markten: het Midden-Oosten

De verhoudingen in de wereldwijde detailhandel worden opgeschud. Westerse retailers zoeken hun heil vaker over de grens, vanwege verzadigde en zeer concurrerende thuismarkten. Consumentenuitgaven verschuiven naar opkomende markten. En waar die eerder werden gedomineerd door buitenlandse retailers, tonen ‘lokale’ winkelbedrijven in toenemende mate hun kracht. In het septembernummer van RetailTrends deel drie in de serie ‘Retail in opkomende markten’: het Midden-Oosten.

De retail in het Midden-Oosten maakt de laatste jaren flinke sprongen en heeft zich zelfs opgeworpen tot één van de snelst groeiende retailmarkten in de wereld. Volgens berekeningen van onderzoeksbureau RNCOS realiseerde de detailhandel er in 2003 een omzet van 207,5 miljard dollar, was dat bedrag in 2009 gestegen tot 425,3 miljard dollar en wordt voor 2013 een omzet van bijna 685 miljard dollar verwacht. De consumenten (nauwkeuriger: een deel van de consumenten) in het gebied profiteren van hoge olieprijzen en met het snel uitbreidende aantal vierkante meters winkelruimte worden extra impulsen verwacht.

Het consumentenvertrouwen in de regio klimt en klimt, terwijl het rap uitbreidende contingent expats de detailhandelsomzetten stuwt. Verder is het oprukkende toerisme in de regio één van de aanjagers van de winkelomzetten. Zo promoten onder meer Jordanië en de Verenigde Arabische Emiraten de laatste jaren toerisme op grote schaal, terwijl bijvoorbeeld Turkije en Egypte dat al langer deden. Saoedi-Arabië, dat eerder elke vorm van toerisme hardnekkig afwees, staat nu gelimiteerd toeristenverblijf toe.

In de nieuwe RetailTrends deel drie in de serie ‘Retail in opkomende markten’. Dit keer worden de kansen voor westerse retailers in het Midden-Oosten belicht. Eerder werd ingezoomd op Rusland en India. Een (proef)abonnement aanvragen? Klik hier

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!