Televisies voorzien van energielabel

In navolging van koelkasten, auto's en koophuizen worden ook televisies voorzien van een energielabel. Per 1 november moeten verkopers van tv's verplicht het energieverbuik van de toestellen melden. Volgens de nieuwe Europese regels moeten alle televisies in de winkel voorzien zijn van een sticker, in webwinkels dienen de gegevens bij elk model worden gemeld.

Daarnaast moet het verbruik ook in advertenties of tv-commercials vermeld worden. Het energielabel volgt het ontwerp dat al jaren bekend is van koelkasten, wasmachines en auto's. Met de invoering van het label wil de Europese Commissie tv's snel zuiniger maken.

"Het energielabel op koelkasten, afwasmachines en wasautomaten heeft bewezen dat fabrikanten steeds weer worden gedwongen met zuiniger apparaten te komen", meent eurocommissaris Günther Oettingger van energie, bedenker van het label.

Televisietoestellen en hun randapparatuur verbruiken ruwweg een tiende van de energie in een huishouden. Bij een nieuwe televisie van 107 centimeter geeft de gebruiker tijdens de levensduur gemiddeld 45 procent van de aanschafprijs uit aan stroomkosten. Volgens de Consumentenbond is bijna een kwart van de platte tv's die momenteel worden verkocht als 'zuinig' aan te merken. De nieuwe generatie LED-tv's zijn het zuinigst.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!