Coca-Cola meest waardevol

Coca-Cola mag zich na twaalf jaar nog steeds het meest waardevolle merk ter wereld noemen. Dat blijkt uit de door Interbrand gepubliceerde ranglijst ‘100 Best Global Brands 2011’. Apple blijkt dit jaar de sterkste stijger.

De merkwaarde van de retailer nam met 58 procent toe tot 33,5 miljard dollar, waardoor Apple in de top 10 belandt. Wederom scoren technologische merken hoog: zeven van de top 10-merken en vier van de snelste stijgers zijn technologische merken. Luxemerken zijn terug van weggeweest en de auto-industrie liet dit jaar een opvallend herstel zien. Een aantal financiële merken daarentegen blijft kampen met de nasleep van de bankencrisis van 2008.

Nederlandse merken presteren dit jaar goed. Heineken is in 2011 het sterkst groeiende biermerk op de wereldwijde ranglijst. De wereldwijde merken top kent dit jaar drie Nederlandse merken: Philips (nr. 41), Shell (nr. 74) en Heineken (nr. 91). “Dit zijn drie internationaal succesvol gepositioneerde merken die actief bezig zijn met het creëren van merkwaarde”, aldus Patrick Stal, Director Business Development bij Interbrand Amsterdam. “Vooral Heineken heeft dit jaar met acht procent een indrukwekkende groei laten zien. Deze groei is mede te danken aan de strategie die erop is gericht om van Heineken een global merk te maken. Bovendien is het Heineken gelukt zich helder te differentiëren in een markt waar het merk een zeer grote rol speelt in het beslissingsproces.”

Stal meldt wel dat Nederland nog weinig vertegenwoordigd is in de lijst. “Terwijl er drie zeer sterke Nederlandse merken op de lijst staan, vertegenwoordigen wij met Nederlandse merken nog maar 1,3 procent van de totale waarde in de lijst. Nederlandse merken die niet op de lijst staan moeten de lat voor zichzelf in internationaal perspectief hoger leggen. Veel Nederlandse merken hebben een groot waardepotentieel, maar moeten structureel met de juiste tools gemanaged worden om echte waarde te creëren en hun merkkracht uit te bouwen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!