Elektronicabranche in zwaar weer

Winkels die consumentenelektronica verkopen, hebben het zwaar. Door de economische recessie werd het bestaansrecht van diverse retailers dit jaar danig op de proef gesteld, zo concludeert onderzoeksbureau GfK Retail and Technology Benelux.

Na een roerig 2010 zet deze trend dit jaar binnen de bruingoedmarkt onverminderd door. Een aantal gerenommeerde retailers heeft inmiddels het toneel moeten verlaten, maar ook internetretailers komen niet ongeschonden uit de strijd.

De groei van pure players heeft er mede toe geleid dat het aantal traditionele winkels fors is teruggelopen binnen de categorie Elektronica Specialisten (de markt die GfK onderzoekt, bestaat uit winkelketens, inkoopcombinaties en zelfstandigen). In 2010 waren er 1932 elektronicawinkels versus 2037 in 2009. In de eerste helft van 2011 liep dit terug naar 1810 winkels (dit zijn de vestigingen van traditionele winkels en hun eventuele webshop, die onder dezelfde winkelnaam opereren. De webshop wordt dan als een filiaal meegerekend).

Het gehele verhaal is te lezen in het novembernummer van RetailTrends. Een introductieabonnement op RetailTrends? Klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!