Coca-Cola biedt verplicht ruimte aan concurrentie

Coca-Cola, dat circa de helft van de Europese frisdrankmarkt in handen heeft, is met de Europese Commissie overeengekomen in de toekomst af te zien van concurrentiebeperkende afspraken met winkels en cafés. De Europese Commissie heeft zes jaar lang onderzoek verricht na klachten over het overtreden van mededingingsregels door Coca-Cola. Het Amerikaanse frisdrankconcern gaf winkeliers soms kortingen op haar populaire merken als Coca-Cola en Fanta als ze ook haar minder populaire merken zoals Sprite en Vanilla Coke in hun assortiment opnamen. Ook werden exclusieve deals gemaakt die het concurrenten zeer moeilijk maakte om ook frisdranken te verkopen aan de betreffende afnemers. Neelie Kroes van Mededingingszaken: “De keus voor de consument in zowel winkels als in horecagelegenheden wordt veel ruimer.” De afspraak is juridisch bindend tot 2010, en als Coca-Cola zich er niet aan houdt, kan het concern een boete tegemoet zien van maximaal 10% van haar wereldwijde omzet. Coca-Cola topman Neville Isdell zegt in een reactie blij te zijn, dat er nu duidelijkheid is over de toepasbaarheid van de Europese regels.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!