Gant ‘deelt klap uit’ voor investeringskapitaal

Winkeliers vrezen dat de mega sale van Gant zal zorgen voor omzetverlies. Het kledingmerk verkocht van 29 november tot en met 2 december dertigduizend kledingsstukken tegen dumpprijzen. Hoewel het niet de huidige wintercollectie betrof en de megasale alleen in Houten plaatsvond, zorgden de plannen toch voor onrust bij menig winkelier.

Volgens Olav Westerwoudt, algemeen directeur bij Fashion Concept Group, de importeur van Gant, is er geen reden tot zorg. “De uitverkoop dient ertoe om eenmalig voorraadoverschot van de afgelopen drie jaar weg te werken. Het is even een bittere pil, maar we hebben het kapitaal nodig voor verdere investeringen.”

Volgens Westerwoudt wil het merk niet alleen het mediabudget verdubbelen, maar ook de merkbekendheid, de marketingondersteuning en samenwerking met retailers een impuls geven. “Ik weet dat het tegenstrijdig klinkt: eerst een klap uitdelen en dan aaien, maar het uiteindelijke doel is om gezamenlijk vooruit te gaan.”

De algemeen directeur snapt dat de mega sale onrust zaait bij de zelfstandige retailer. “We hebben de winkeliers hierover een brief geschreven en ontvingen wisselende reacties. De één begrijpt het, de ander niet. Het gaat uiteindelijk om slechts drie procent van ons jaarvolume, maar ik snap dat het een bepaalde uitstraling geeft richting de markt. Fashion Concept heeft een hoge gunfactor onder ondernemers en die willen we niet op het spel zetten."

Westerwoudt zegt ook een deel van het vrijgekomen geld rechtstreeks in de ondernemer te investeren. “Denk dan aan het gezamenlijk organiseren van een Gant-themaweek, waarbij ons VM-team langskomt om de winkel aan te kleden. Dan bestaat de mogelijkheid om de Gant-collectie van een winkelier met andere Gant-items uit te breiden en die nemen wij dan voor onze rekening. Van de winkelier verwachten wij dat zij een actieve rol spelen om de themaweek tot een succes te maken. We zijn kritisch, maar de deur staat wel wagenwijd open."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!