Spar wil tientallen kleinere filialen openen

Steeds meer dorpen en binnensteden moeten het doen zonder supermarkt. Grote supermarktketens stoten kleinere filialen af of trekken zich terug uit een verzorgingsgebied, omdat ze inzetten op schaalvergroting. De vraag naar supermarkten in buurten en kleine kernen neemt echter toe, blijkt uit onderzoek van kruideniersketen Spar in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.

Het maatschappelijk belang van buurtwinkels is volgens de onderzoekers hoger dan de aanwezigheid van een huisarts, school of openbaar vervoer. Spar wil daarom in 2012 tientallen buurtsupers en kleine filialen in binnensteden openen.

Directeur Sjaak Kranendonk is ambitieus: hij noemt een marktaandeel van 3,5 procent (tegenover het huidige aandeel van 2,5 procent) haalbaar. “‘De meeste van onze concurrenten hebben moeite om een winkel met weekomzetten van tachtig- tot honderdduizend euro rendabel te houden. Wij kunnen dat wel.”’

Kranendonk denkt dat het verdienmodel van Spar het verschil maakt. “Onze producten zijn wat duurder, we doen minder met aanbiedingen en onze logistiek is hierop ingericht. We zijn meesters in kleine schaal.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!