‘Prijsstijgingen Belgische supers verdacht’

De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop beschuldigt supermarkten van het maken van prijsafspraken. De organisatie wil daarom dat de NMa onderzoek doet naar de prijsstijgingen bij Carrefour, Colruyt en Delhaize.

“Na vergelijking van de prijsstijgingen blijkt dat deze in sommige gevallen identiek zijn bij verschillende supermarkten”, aldus Nico de Bie van Test-Aankoop in de Belgische kranten. “Zo werden de '365 smeerpasta met hazelnoten' van Delhaize en de 'Discount smeerpasta met hazelnoten' van Colruyt allebei exact 27,1 procent duurder. De deegwaren van de discountmerken van Carrefour en Delhaize werden exact 19,4 procent duurder. Dat kan geen toeval meer zijn. Als er een andere verklaring voor is dan prijsafspraken, willen we die graag horen.”

Volgens Comeos, de Belgische CBL, is de prijsstijging van de goedkoopste producten toe te schrijven aan het duurder worden van grondstoffen. “De discountmerken zijn zo goedkoop, omdat er wordt bespaard op marketing en verpakking”, legt een woordvoerder uit. “Dat betekent wel dat de grondstofprijs zwaarder doorweegt. Wanneer deze stijgt, zullen de discountmerken het hardst stijgen en zal die stijging gelijk lopen bij de verschillende ketens."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!