Nederlanders verkiezen privacy boven korting

Een derde van de Nederlandse consumenten is bereid op internet informatie achter te laten over hun surfgedrag in ruil voor voordeeltjes. Ook als het gaat om betalen voor nieuws, muziek of video zijn Nederlanders terughoudend. Negen van de tien Nederlanders zou op zoek gaan naar alternatieve bronnen als ze moeten betalen voor inhoud. Dit blijkt uit onderzoek van advieskantoor KPMG onder tienduizend consumenten.

In andere landen hebben ze minder moeite met het delen van persoonlijke informatie. Wereldwijd geeft tweederde van de internetters informatie prijs als ze daar korting of gratis diensten voor krijgen. “En in het buitenland betalen consumenten veel gemakkelijker”, vertelt Jasper de Grauw van KPMG. “Zij kiezen vaker voor het gemak van een abonnement.”

Nederlanders zijn huiverig omdat ze bang zijn om overspoeld te worden met ongewenste reclame als ze hun persoonlijke gegevens vrijgeven, vermoedt De Grauw. Maar de Nederlandse interneteconomie zal er niet sterk door geremd worden, is zijn verwachting. De Grauw: “Het is meer dat Nederland achterloopt op landen als Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, maar de huivering neemt wel elk jaar iets af.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!