AH to go naar 150 winkels in 2016

Ahold wil de convenienceformule AH to go in vier jaar tijd laten groeien van de huidige 55 vestigingen naar 150. Daarbij worden letterlijk grenzen overschreden, want de gemakswinkel duikt straks ook op in Duitsland en België.

Voor nieuwe vestigingen geldt een oppervlakte van 60 tot 150 vierkante meter en een gemiddelde weekomzet van driehonderd euro per vierkante meter. Belangrijkste doelgroep: ‘commuters’ (mensen die functioneel onderweg zijn voor werk, opleiding etc.) tot 35 jaar. Hardlopers in het assortiment: croissants (twee miljoen verkocht in 2011), koffie (drie miljoen) en flesjes water (twee miljoen).

Uitgangspunten bij de expansie zijn ‘denk groot, blijf dichtbij en groei snel’, lichtte general manager Saskia Egas Reparaz recent toe tijdens een congres van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Denk groot, slaat op de flinke expansie, waarbij een plaats in de top 3 van fastserviceformules het doel is. Heel ambitieus, want het gat met marktleider McDonald’s is vooralsnog heel groot. Egas Reparaz ziet echter veel kansen, door de toenemende verstedelijking en de sterke groei van het aantal een- en tweepersoonshuishoudens.

Het uitgangspunt blijf dichtbij verwijst naar het dicht op de huid van doelgroepen zitten. De general manager vertelt dat daarbij het AH to go-concept meer los moet komen van de supermarktformule van Albert Heijn. “We moeten een lokaal spel spelen, waarbij we consumenten die meerdere malen per dag langs een AH to go wandelen, verleiden om naar om op verschillende eetmomenten naar binnen te stappen. Met verpakkingen moeten we er meer rekening mee houden dat mensen de producten onderweg eten en drinken.

Uit klantonderzoek blijkt dat consumenten de kwaliteit als belangrijkste koopargument noemen, gevolgd door value for money en de servicegerichtheid van de medewerkers.” Groei snel, slaat zowel op de vlotte opening van nieuwe winkels als op omzettoename in bestaande outlets. Nieuwe locaties verrijzen vooral op de plekken van de ‘commuter’: stations, kantoorconcentraties, zorginstellingen en grote winkelcentra. Samenwerking met pompstations en cateraars wordt niet uitgesloten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!