Ondergang dreigt voor Anton Schlecker

Schuldeisers kunnen mogelijk het privévermorgen van Anton Schlecker aanspreken nu er surseance van betaling aan is gevraagd voor de gelijknamige drogisterijketen. Dit wordt veroorzaakt doordat Schlecker zijn winkels altijd als ‘vennootschap onder firma’ heeft gevoerd. Veel mensen zullen zeggen: boontje komt om zijn loontje, aldus het Financieele Dagblad. Schlecker was geen geliefde ondernemer.

In de politiek werd Anton Schlecker vaak afgeschilderd als een ‘meedogenloze kapitalist’, meldt de krant. Schlecker voerde jarenlang strijd met vakbonden omdat hij zijn werknemers te weinig betaalde en de winkels onderbezet waren. In 1998 kreeg hij en zijn vrouw Christa een voorwaardelijke celstraf van tien maanden en een boete van twee miljoen euro omdat werknemers minder betaald kregen dan in de cao beschreven stond. Klanten namen het slechte imago, het beperkte aanbod en de armoedige aankleding van de winkels lange tijd op de koop toe. Toen bleek dat de drogisterijketen helemaal niet zo veel goedkoper was dan zijn concurrenten Dm en Rossmann, was het snel gedaan met de drogisterijwinkels.

In 2008, het hoogtepunt van Schleckers carrière, bezat hij veertienduizend winkels met ongeveer vijftigduizend man personeel. Tussen 2008 en 2010 kelderde de omzet van 7,4 miljard euro naar 6,5 miljard. Het verval van Schlecker blijkt uit de omzet per vierkante meter, die terugliep tot een derde van die van concurrent Rossmann. Om het hoofd boven water te houden werden honderden winkels gesloten. De dagelijkse leiding droeg Anton Schlecker over aan zijn kinderen Lars en Meike, waarna bijvoorbeeld ook het personeel veel fatsoenlijker werd behandeld.

Ondanks de slechte vooruitzichten is het misschien nog niet te laat voor de eens zo succesvolle keten. Door de rechtsvorm van een vof hoefden er nooit cijfers bekendgemaakt te worden, dus wellicht zijn de zakken van Anton Schlecker diep genoeg om de drogisterijketen van de ondergang te redden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!